Citronbakad sejfilé med krispig grönkål

Citronbakad sejfilé

Nu börjar vi gå mot allt mörkare tider, solens strålar syns mer sällan och vårt D-vitaminintag blir allt mer nödvändigt. Vi får i oss vitaminet på två sätt, dels via fet fisk och dels att det bildas i huden när vi är ute i solen.

Sej är exempelvis en utmärkt fisk att äta för att få i sig mer D-vitamin. Sej är rik på protein, vitamin D, B12, selen och jod. Det är en kraftig spolformad fisk inom torskfamiljen. Det pärlgråa köttet är fastare än torskens, vilket gör att fisken lämpar sig för kokning, stekning, grillning och kan även användas i grytor, soppor och ugnsrätter.

Sej blänker som silver, smakar som guld. Denna vecka har vi färsk sejfilé i vår fiskdisk till priset av 79:-/kg och vi bjuder även på ett riktigt gott recept där dina smaklökar kommer tacka dig!

Ingredienser

  • Sejfilé 400g
  • Rödbetor 500g
  • Pepparrot 50g
  • Grönkål 100g
  • Citron 1 st
  • Smör 200g
  • Gräslök
  • Dill
  • Rapsolja

Gör så här:

Marinera grönkålen i rapsolja, smaksätt med salt och peppar. Rosta i ugnen på 175 grader tills de blivit krispiga. Låt svalna.

Dra ner ugnen till 100 grader.

Skala och koka rödbetorna tills de blir mjuka. Mosa betorna tillsammans med smör, riven pepparrot och smaksätt med salt och peppar.

Blanda citronsaft och citronzest med 50g rumstempererat smör. Salta och peppra sejfilén.

Klicka därefter citronsmöret på sejfilén. Baka i ugnen på 100 graders tills innertemperaturen är 48 grader. Eller tills köttet lätt faller isär när man fördelar det med gaffel.

Bryn 50 gram smör och låt svalna en aning. Blanda i hackade örter och lite citron. Häll det brynta smöret ovanpå sejfilén.

Servera och njut!

Scroll to Top